Itch door Simon Mayo – recensie

Een boeiend jongvolwassenenmysterie over de bijzondere passie van een jongen om alle elementen van het periodiek systeem te verzamelen, zijn vriendschap met zijn zus en neef en de avonturen die ze daardoor beleven

door GrrlScientist voor The Guardian | @ GrrlScientist

Heeft u zich afgevraagd hoe u de interesse van uw kinderen in wetenschap c e kunt wekken? Misschien kan een ander kind helpen? In Simon Mayo’s Itch: The Explosive Adventures of an Element Hunter [Corgi Childrens, 2012; Amazon UK / Kindle UK; Amazon US / kindle US], ontmoeten we zo’n kind, de 14-jarige Itchingham Lofte – “Itch” – die geïnteresseerd is in wetenschap. Eigenlijk is het juister om te zeggen dat deze jongen een passie heeft voor het periodiek systeem.

Het verhaal begint met een “knal” (letterlijk) wanneer een van de wetenschappelijke experimenten van onze jonge held (met fosfor) een deel van het huis van zijn ouders opblaast – en ook zijn wenkbrauwen verbrandt. Maar dit is slechts onze inleiding tot Itch’s meest recente obsessie.

Al sinds hij zich kon herinneren, was Itch een verzamelaar geweest. Hij ontwikkelde zijn verzamelvaardigheden met Pokémon-kaarten, munten, kaarten, knikkers en kikkers ( kikkers? ), maar toen dit boek begon, richtte Itch zijn aandacht op het verzamelen van de elementen van het periodiek systeem:

Het had, dacht hij, geen zin om iets anders te verzamelen; dit was al het andere. Het was de catalogus van alles wat er in het universum bestond, uitgekleed tot zijn 118 basisingrediënten. Als Itch eerlijk was, was een deel van hem opgelucht dat de meeste mensen hem gewoon verlieten om ermee door te gaan. Hoe saai om hetzelfde te zijn als iedereen. Had de wereld nog een voetbalfan nodig? Hij dacht van niet. [p. 11]

Niets is veilig voor de opeenstapelende drang van Itch; niet de koperen kabel van zijn vader noch de titanium tongknop van zijn oudere broer (ewww!). Als onderdeel van zijn verzameling begint Itch ook enkele van deze elementen te isoleren met behulp van eenvoudige experimenten, zoals elektrolyse. Andere, zoals een theelepel buskruit en twee radioactieve wijzers, koopt hij van een mysterieuze man die de naam “Cake” draagt. Het verhaal wordt verlevendigd door een andere aankoop van Itch, antiek behang met arseen, dat een heerlijk walgelijke scène veroorzaakt met veel braken wanneer zijn klas de schoolkas bezoekt.

Maar op een dag koopt Itch een steen, een onheilspellend warme steen, die hem verbijstert. Hij laat deze rots aan zijn geologieleraar zien die beseft dat het een nieuw element is, element 126.

Zijn geologieleraar toont deze rots vervolgens aan het hoofd van de wetenschappelijke afdeling van de school – een obscure man die op magische wijze ten tonele verschijnt, zonder eerdere leservaring. Al snel wordt Itch achtervolgd door deze vreemde man, evenals door verschillende andere schurken, sommigen van een corrupt bedrijf en anderen van een duistere overheidsinstantie. Waarom? Ze willen allemaal zijn hete steen: dit nieuwe element is radioactief en kan daarom worden gebruikt als een bron van goedkope energie – of als een wapen.

Wat volgt zijn een aantal gekke avonturen, waaronder diefstal ‘s avonds laat, stralingsvergiftiging, ondergelopen mijnschachten, ziekenhuizen en braken … veel braken.

Hoewel dit boek zich concentreert op de passie van een bepaalde jongen, is het niet meer een ‘jongensboek’ dan de Harry Potter-boeken. Naast Itch ontmoeten we ook zijn jongere zus, Chloe, en zijn neef Jack (Jacqueline), die even oud is als hij. Samen bevinden dit trio zich verstrikt in een schimmig web van mysterie en actie onderbroken door korte uitstapjes naar de chemie.

Verschillende dingen over dit boek brachten me verbaasd of verrasten: ten eerste, hoewel hij een elementenverzamelaar was, realiseerde Itch zich niet dat een warme steen radioactief is. Nog opmerkelijker is dat Itch zich niet lijkt te realiseren dat blootstelling aan radioactiviteit stralingsziekte en zelfs de dood kan veroorzaken. In plaats van op de juiste manier voorzichtig te zijn, draagt ​​hij de radioactieve wijzers (radium) en het radioactieve gesteente rond in zijn rugzak, waardoor hij zichzelf en het publiek blootstelt aan dit gevaar voor de gezondheid.

Ik was verrast dat een kind – ja, zelfs Itch – een bus xenon in zijn rugzak kon rondslepen, samen met alle andere items die hij bij zich had. Het lijkt erop dat een xenonbus behoorlijk zwaar zou zijn, vooral als Itch genoeg vervoerde om een ​​lading criminelen te verdoven.

De namen in dit boek verbaasden mij ook. De namen van de ouders van Itch – Jon en Zoe, Jude en Nicholas – zijn alledaags genoeg, net als de namen van zijn oudere broer (Gabriel) en jongere zus (Chloe), maar … Itchingham ? Serieus, waar kwam dat vandaan? Die naam onderscheidt zich absoluut van alle andere personagenamen in dit boek. Verder zijn kinderen meestal heel blij om de oorsprong en inspiratie voor hun naam te delen, vooral als hun naam ongebruikelijk is, maar een dergelijke onthulling komt niet uit over Itch’s unieke naam.

Het schrijven is over het algemeen boeiend, maar de plot is ongelijk. Na een explosief begin houdt het verhaal over het algemeen zijn vaart tot de laatste vijf hoofdstukken, die ietwat saai, voorspelbaar en log waren – een vaardige montage had deze kunnen terugbrengen tot twee of misschien drie strakke en aangrijpende hoofdstukken.

Na het afronden van het boek blijven verschillende vragen onbeantwoord, zoals; hoe kon Itch een deel van het huis van zijn ouders opblazen zonder te worden gearresteerd als “terrorist” of op zijn minst zonder enige vorm van politie-aandacht? Waarom lijkt er een kloof te bestaan ​​tussen de ouders van Itch? Waarom keerde Itch’s vader terug naar zijn baan nadat hij enkele gevaarlijke waarheden over zijn werkgever had vernomen? Waarom lijkt er een kloof te bestaan ​​tussen de ouders van Itch en de ouders van zijn neef Jack?

Ondanks de gebreken heb ik echt genoten van dit boek en ben ik er de hele nacht in gebleven om het te lezen. Het was snel, interessant en soms leerzaam. Ik heb geen fouten in de chemie gevonden, hoewel sommige scenario’s een beetje over-the-top waren. Naast Itch bevatte het verhaal sterke vrouwelijke personages die intelligent en vindingrijk waren, de dialoog overtuigend was en de kinderen een verscheidenheid aan moderne innovaties gebruikten, zoals e-mail, facebookchat en sms-berichten die authenticiteit toevoegen. Al met al is dit een leuk boek waar kinderen van alle leeftijden van zullen genieten.

In deze video bespreekt de auteur zijn boek:

Lees de eerste drie hoofdstukken van Itch.

Ik kijk er naar uit om het vervolg te lezen, Itch Rocks [Doubleday Childrens, 2013; Amazon UK / Kindle UK; Amazon US / kindle US].

.. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. … . .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..

Simon Mayo is een bekroonde Britse radio-omroep die sinds 1981 voor BBC Radio werkt. Momenteel is hij de presentator van “Drivetime” op radio 2, met een boekenclub, en co-presentator van “Kermode and Mayo’s Film Review” op BBC Radio 5 Live. Hij woont in Londen met zijn vrouw, twee zonen en een dochter. Itch is zijn eerste roman.

GrrlScientist is erg actief op twitter @ GrrlScientist en je kunt al haar schrijven volgen door je op haar te abonneren TinyLetter

Oorspronkelijk gepubliceerd in The Guardian op 3 juni 2013.